امروز : سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

زکات، پاک کننده نفس

انتشار در: 20 ژوئن 2013

زکات، پاک کننده نفس

هفته نامه آل یاسین ـ شماره ۲۰

« اما اموالکم فلا نقبلها الا لتطهروا، فمن شاء فلیصل و من شاء فلیقطع، فما آتانی ا… خیر مما آتاکم »(۱)

اما اموال شما، پس آنها را نمی پذیریم، مگر به خاطر اینکه پاک شوید. پس هر که می خواهد بپردازد، و هر که نمی خواهد نپردازد.آنچه خدا به ما عطا کرده از آنچه به شما عطا نموده بهتر است

شرح:

این عبارت بخشی از مطالبی است که امام زمان در جواب سوالهای اسحاق بن یعقوب در توقیع مبارک خود مرقوم فرموده اند. اسحاق بن یعقوب می گوید: سوالهایی را گرد آوردم وبه سفیر دوم حضرت، محمد بن عثمان عمری،‌عرضه کردم و از او خواستم که آنها را خدمت آن حضرت برساند و پاسخشان را نیز درخواست کن. حضرت در توقیعی ، به خط مبارک خود بعد از تذکر اموری چنین فرمودند:

«اما اموالتان، پس هرگزما آنها را قبول نمی کنیم مگر برای آنکه پاک شوید.حال، هر که می خواهد مالش را بفرستد و هر که نمی خواهد نفرستد.آنچه خدا به ما عطا کرده از آنچه به شما عطا شده بهتر است »

حضرت در این کلام مبارک به این نکته اشاره می کند که ثمره پرداخت حقوق مالی واجب به خود انسان بر می گردد و امام این اموال را می گیرد تا نفس پرداخت کنندگان پاک شود نه اینکه امام به آنها محتاج باشد قرآن کریم نیز در آیه زکات به این نکته اشاره کرده است:

« خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها وصل علیهم ان صلاتک سکن لهم » (۲)

از اموال آنان صدقه (زکات ) اخذ کن تا آنان را پاک گردانی و تزکیه کنی وبر آنان درود بفرست و دعا کن که دعای تو مایه آرامش آنان خواهد بود.

پی نوشت:

۱-کمال الدین،ج ۲،ص ۴۸۴؛ الغیبه، طوسی،ص ۲۹۰،ح ۲۴۷؛ احتجاج،ج ۲،ص۲۸۳؛ اعلام الوری، ج۲، ص ۲۷۱؛ کشف الغمه، ج ۳، ص ۳۳۹؛ الخرائج و الجرائح، ج۳، ص ۱۱۱۴؛ بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۸۰، ح ۱۰

۲-سوره توبه،آیه ۱۰۳

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,642 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.