امروز : چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

اعتقاد به مهدویت

انتشار در: 08 می 2013

اعتقاد به مهدویت

هفته نامه آل یاسین ـ شماره یک

پرسش: آیا در کتاب های آسمانی ، به مساله ظهور منجی جهان اشاره ای شده است یا اینکه آن عقیده اختصاص به مسلمانان دارد؟

پاسخ: این عقیده اختصاص به مسلمانان ندارد، بلکه تمام ادیان و کتاب های الهی و برخی آئین مژده داده اند که منجی جهان در فرجام تاریخ خواهد رسید و جهان را پر از عدل و داد خواهد ساخت.

در قرآن آمده است: « و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون » (۱) ؛ در زبور، بعد از ذکر نوشتیم: بندگان شایسته ام وارث حکومت زمین خواهند شد. مفسران قرآن در تفسیر واژه «ذکر» اختلاف نظر دارند. برخی گفته اند به تمام کتاب های آسمانی که از سوی خداوند بر پیامبران نازل گشته است ، ذکر گفته می شود. (۲) برخی دیگر گفته اند: مراد از ذکر «تورات » است. (۳)

بنابراین کتاب های آسمانی مژده داده اند که سرانجام صالحان و بندگان شایسته خداوند به فرمانروایی جهان خواهند رسید. استاد حکیمی می نویسد: « از روزگاران کهن، داستان ظهور مصلح در آخرالزمان اصلی اساسی بوده است. پیشینیان بشر ، پیوسته آنها را به یادها می آودرند.  اکنون نیز پس   از گذشت قرن ها در خلال یادگارهای انسان های قدیم، آثاری هست که ما را به گفته بالا رهنمون     می کند.» (۴)

یکی از دانشمندان معاصر می نویسد: « اصولا فتوریسم، یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی، عقیده ای است که در کیش های آسمانی یهودیت، زردشتی و مسیحیت در سه مذهب عمده آن کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس و مدعیان نبوت عموماً و دین مقدس اسلام مخصوصاً ، به مثابه یک اصل مسلم قبول شده است و درباره آن در مباحث تئولوژیک مذاهب آسمانی، رشته تئولوژی بیبلیکان کاملا شرح و بسط داده شده است.» (۵)

استاد حکیمی می نویسد: « در کتاب ها و آثار زردشت و زردشتی درباره آخرالزمان و ظهور موعود مطالب بسیاری آمده، از جمله در این کتاب ها در کتاب اوستا، کتاب زند، کتاب جاماسب نامه، داتستان دیشیک، کتاب زرتشت نامه.

و نیز در کتاب های تحریف شده یهودیت و عهد عتیق همانند: کتاب دانیال پیامبر، کتاب حجی پیامبر، کتاب صفنیای پیامبر همچنین در کتاب های مسیحیت همانند: انجیل متی، انجیل لوقا، انجیل مرقس، انجیل برنابا و مکاشفات یوحنا، ضمن توجه به تحریف شدن آنها از منجی موعود سخن به میان آمده است.» (۶)

بدون تردید اگر این کتاب تحریف نشده بود مطالب روشن تر و بیشتری درباره مصلح جهانی در آنها دیده می شد، این در حالی است که اگر در کتاب های آسمانی گذشته، هیچ نام و نشانی از موعود نبوده، باز هم می گفتیم: خداوند در تمام کتاب ها از مهدی موعود سخن گفته است زیرا در قرآن مجید تصریح کرده که در کتاب های آسمانی از منجی بشر سخن گفته است.

پی نوشت:

۱ـ سوره انبیاء ـ آیه ۱۰۵

۲ـ تفسیر المیزان، ج ۱۴، ص ۳۳۷

۳ـ همان، ص ۳۲۹

۴ـ خورشید مغرب، ص ۶۶

۵ـ همان، ص ۶۶ و ۶۷

۶ـ همان، ص ۷۱ تا ۷۴

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,755 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.