امروز : جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

بهره مندی انسان از امام غائب

انتشار در: 18 ژوئن 2013

بهره مندی انسان از امام غائب

هفته نامه آل یاسین ـ شماره ۱۶

«اما وجه الانتفاع بی فی غیبتی فکالانتفاع بالشمس اذا غیبتها عن الابصار السحاب »

اما چگونگی استفاده از من در غیبتم ، همانند استفاده از خورشید است هنگامی که ابرها ان را از دیدگان پنهان نگاه دارد

 شرح

این کلام امام زمان (ع ) در حدیثی ، در پایان پاسخ پرسش های اسحاق ابن یعقوب آمده است ، و شیخ صدوق و شیخ طوسی نیز آن را نقل کرده اند.در این حدیث شریف، وجود حضرت در عصر غیبت کبری، به خورشید در پس ابر تشبیه شده است.

در این تشبیه، نکات جالبی نهفته است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

۱-حضرت وجود خود را به خورشید تشبیه کرده است.همان گونه که خورشید، منشا حیات موجودات و مایۀ گرمی و حرارت و نور و حرکت و… است و با نبود آن، حیات و زندگانی از موجودات رخت بر می بندد، حیات معنوی جامعه، از وجود امام زمان (ع ) و بقای آن نیز به بقای وجود آن حضرت وابسته است. در روایات اسلامی وارد شده است که امامان معصوم (ع ) اهداف غایی ایجاد مخلوقات اند.

۲- همانگونه که خورشید یکی از مخلوقات و در عین حال واسطۀ بهره گیری موجودات از نور و حرارت است، امام نیز واسطۀ اعلی برای فیض بری موجودات است و فیض الهی، مانند نعمت و هدایت و…، به واسطۀ او به عموم خلایق می رسد.

۳- همانگونه که مردم، هر آن، انتظار خارج شدن خورشید از پس ابرها را دارند، تا تمام و کامل، از وجود و ظهورش استفاده ببرند، در ایام غیبت آن حضرت نیز، مردم ، منتظر ظهور و خروج اویند و از ظهورش مایوس نمی گردند.

۴-منکر وجود آن حضرت، همانند منکر وجود خورشید است، هنگامی که در پشت ابرها از دیده ها پنهان گردد.

۵-همانگونه که ابر، کاملا خورشید را نمی پوشاند و نور خورشید به زمین و زمینیان می رسد، غیبت هم مانع کامل و تمام برای بهره دهی حضرت نیست.مردم در زمان غیبت، حضرت را نمی بینند، اما از وجود مبارک او بهره می برند..

توسل یکی از راههای بهره بردن از آن امام است.

۶-همانگونه که در مناطقی که هوا غالبا ابری است، گاهی خورشید ابرها را می شکافد و خود را از لابلای آنها بیرون می آورند و به عده ای از مردم نشان می دهد، هر از چند گاهی نیز، عده ای شرفیاب محضر مبارک امام زمان (ع ) می شوند و از وجودش استفاده می برند، و از این راه، وجود آن حضرت (ع ) برای عموم مردم به اثبات می رسد.

۷-همانگونه که از خورشید، همگان، از دین دار و بی دین، نفع می برند، آثار و برکات امام عصر، همۀ عالم را در بر می گیرد، هر چند مردم او را نشناسند و قدرش را ندانند.

۸- همانگونه که که شعاع خورشید، به مقدار روزنه ها و اندازۀ پنجره ها، داخل اتاقها می شود و مردم از آن بهره می برند، مقدار بهره مردم از وجود و آثار و برکات آن حضرت نیز، به اندازه قابلیت آنان است.انسان هر اندازه موانع را از خود دور کند و قلب خود را بیشتر بگشاید، از وجود و آثار و برکات بیشتری بهره         می گیرد.

۹-همانگونه که ابرها خورشید را نابود نمی کنند، و تنها مانع رویت اویند، غیبت امام زمان (ع )نیز فقط مانع رویت او است .

پی نوشت : ۱-کمال الدین، ج ۲، ص ۴۸۵، ح۱۰؛ الغیبه، شیخ طوسی ، ص ۲۹۲، ح ۲۴۷؛ احتجاج، ج ۲، ص ۲۸۴؛ اعلام الوری ، ج ۲، ص ۲۷۲؛ کشف الغمه ،ج ۳، ص ۳۴۰؛ الخرائج والجرائح ، ج ۳،ص ۱۱۱۵ و بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۱، ح۱۰

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,683 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.