امروز : جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

فضیلت تسبیح تربت سید الشهداء (ع)

انتشار در: 18 ژوئن 2013

فضیلت تسبیح تربت سید الشهداء (ع)

 هفته نامه آل یاسین ـ شماره ۱۲

من فضله، ان الرجل ینسی التسبیح و یدیر السبحه فیکتب له التسبیح

از فضایل تربت حضرت سیدالشهداء (ع) آن است که چنانچه تسبیح تربت حضرت در دست گرفته شود، ثواب تسبیح و ذکر را دارد، گر چه دعایی هم خوانده نشود. (۱)

شرح

این حدیث از جمله پاسخ هایی است که امام زمان (ع) در جواب سؤال محمد بن عبدا… حمیری بیان فرموده اند. او در سؤالی از حضرت (ع) می پرسد: آیا جایز است که از خاک قبر امام حسین (ع) تسبیح بسازیم؟ آیا در آن فضیلتی هست؟

حضرت (ع) ابتدا در جواب سؤال می فرماید: « تسبیح خود را از تربت مزار امام حسین (ع) بسازید و با آن خداوند را تسبیح نمائید؛ زیرا برای تسبیح، چیزی بهتر از تربت امام حسین (ع) نیست. از جمله قضایا این تربت این است که اگر کسی ذکر را فراموش کند و تسبیح تربت را فقط در دست خود بگرداند، برای او ثواب ذکر تسبیح نوشته   می شود.»

درباره فضیلت تسبیح با تربت حسینی، شایسته است به دو نکته اشاره کنیم:

۱ـ تربت امام حسین (ع) از جمله تربت هایی است که خداوند متعال آن را مبارک گردانیده است؛ زیرا از قطعه زمینی است که جسد پاک و مطهر حضرت سیدالشهداء را در بر گرفته است. از جمله اغراض و مقاصد عالی در استحباب تسبیح با تربت حسینی، آن است که وقتی شخص تسبیح کنندۀ با تربت، آن را در دست می گیرد، به یاد فداکاری امام حسین (ع) در پیشگاه خداوند می افتد و اینکه چگونه یک انسان می تواند در راه عقیده و مبدأ، این گونه فداکاری و با ظالمان مقابله کند. انسان در این حال به یاد آن ارواح پاک و مقدس و مطهری می افتد که در راه معشوق حقیقی فدا شدند و به ملکوت اعلی پر کشیدند. در این هنگام و با این تفکر، حالت خضوع و خشوع در او ظاهر شده، دنیا و آنچه در آن است در نظر او حقیر جلو می کند، و حالت عرفانی و معنوی خاصی در نفس او پدید می آید و این به خاطر توسل و ارتباط با امام حسین (ع) از طریق تربت اوست؛ از این رو در روایات می خوانیم که سجده بر تربت حسینی حجاب های هفت گانه را پاره می کند.

۲ـ یکی دیگر از آثار و برکات تسبیح با تربت امام حسین (ع) ـ که اهل بیت در پی آن بودند ـ شناساندن مظلومیت امام حسین (ع) به مردم است؛ زیرا شخص نمازگزار هر روز بعد از نماز و بهره مندی از آن، هنگامی که چشمش به تربت حسینی می افتد، به یاد امام حسین (ع) و فداکاری های او و اصحاب و اهل بیتش می افتد؛ و معلوم است که یادآوری چنین الگوهایی ـ از حیث روان شناسی ـ اثر تربیتی و معنوی عجیبی در نفس انسان می گذارد، انسان ها را حسینی بار می آورد و روح و خون حماسۀ حسینی را در وجود انسان به جنبش می آورد.

پی نوشت:

۱ـ احتجاج، ج۲، ص ۳۱۲ * بحارالانوار، ج۵۳، ص ۱۶۵، ح۴

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,633 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.