امروز : پنج شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

اقسام علم امام (ع)

انتشار در: 14 ژوئن 2013

اقسام علم امام (ع)

هفته نامه آل یاسین ـ شماره ۵

 (علمنا علی ثلاثه أوجه:ماض وغابر وحادث ،أماالماضی فتفسیر،وأما الغابر فموقوف، وأماالحادث فقذف فی القلوب، ونقر فی الأسماع، و هوأفضل علمنا، ولانبی بعد نبینا) (۱)

علم ما اهل بیت علیهم السلام برسه نوع است :علم به گذشته و آینده و حادث. علم گذشته، تفسیر است :علم آینده، موقوف است و علم حادث، انداختن در قلوب، و زمزمه در گوشهاست. این بخش بهترین علم ماست و بعد از پیامبر ما، رسول دیگری نخواهد بود.

شرح:

این عبارت، بخشی ازجواب امام زمان (ع)به سوال علی بن محمد سمری درباره ی علم امام است .

مرحوم مجلسی رحمه الله در مرآه العقول درتفسیر این سه نوع علم می فرماید :

علم ماضی یعنی علمی که پیامبر اکرم (ص) برای اهل بیت علیهم السلام تفسیر کرده اند : نیز شامل علومی است از وقایع گذشته درباره ی انبیا و امت های پیشین وحوادثی که برای آنان اتفاق افتاده وخبر از شروع امور وعوالم است .

مراد از »غابر« ،علومی است که به امور آینده تعلق می گیرد: زیرا ،غابر به معنای »باقی« است. مراد از غابر خبرهای حتمی است که مربوط به آینده ی جهان است. و بدین سبب امام آن را به »موقوف«  تفسیر کرده اند که علومی که تعلق به آینده ی جهان دارد ،مختص به اهل بیت (ع) است . موقوف یعنی »مخصوص«.

مراد از حادث ،علمی است که به تجدد احوال موجودات ،تجدد پیدا می کند و یا تفصیل مجملات است …

مراد از »قذف در قلوب« ،الهام الهی بدون واسطه ی ملک است.

مراد از »نقردر اسماع«  الهام الهی است به واسطۀ ملک .دلیل افضلیت نوع سوم این است که الهام ـ با واسطه یا بدون واسطه ـ به اهل بیت (ع )اختصاص دارد .

از آنجا که ادعای الهام الهی ، ممکن است انسان را به توهم نبوت بیندازد ، حضرت در پایان به این نکته اشاره دارد که پس از پیامبر ما پیامبری نخواهد آمد .(۲)

پی نوشت :

۱-دلائل الامامه،ص:۳۲۴،ح ۴۹۵:مدینه المعاجز،ج ۸،ص۱۰۵،ح۲۷۲۰

 ۲-مراه العقول ،ج ۳،ص ۱۳۶و۱۳۷

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,498 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.