امروز : دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

آسیب شناسی انتظار ـ بخش اول

انتشار در: 20 می 2013

آسیب شناسی انتظار

هفته نامه آل یاسین ـ شماره سوم

دکتر حسن بلخاری ـ بخش اول

عنوان بحث و محور کلام«آسیب‌شناسی انتظار» است و قطعاً نه به این دلیل که امروزه مد شده که معمولاً برای هر بحثی یک آسیب‌شناسی هم می‌گذارند و نه قطعاً به این دلیل که ما در قلمرو انتظار و مهدویت بالذات با یک سری آسیب‌ها یا چالش‌هایی روبرو هستیم، هیچ کدام از اینها نیست. ما در فضای پارادوکسیکال و به شدت متناقضی بسر می‌بریم که از یک سو وزیدن نسیم انتظار و مهدویت به ویژه در این ایام شعبانیه، عاملی برای استدام امید، انتظار و قوت روحیه ماست و از سوی دیگر در هیچ قلمروی چون قلمرو انتظار در معرض مهلکه و خطر قرار نداریم. یک سری عوامل وجود دارد که این عوامل سبب شده به همان اندازه که انتظار قله امید ما و عاملی برای شکوفایی جان و روح ما هست، به همان اندازه از زاویه مهدویت، خطرهای جدی را احساس بکنیم.

 ۱۲ مورد را استقصا کرده‌ام، که این عوامل مستقیم به مسأله مهدویت و انتظار مربوط و خطر آفرین است. در برهه‌ای که همه بر مهمیز احساسات انتظار با شدت و قدرت می‌کوبند، می‌خواهم از زاویه‌ای دیگر، خطرات برخورد سطحی با این معنای عمیق را تبیین کنم. فلذا در عرصه‌ای که همه این معنا را تجلیل می‌کنند، باید از آسیب‌ها گفت و گرنه در سال‌های آتی مهم‌‌ترین چالش ما در قلمرو مباحث اعتقادی و امنیتی، مسأله انتظار خواهد شد. نقش جدی و مهمی که حوزه‌ها باید داشته باشند، متأسفانه بدلایلی رها شده است و دانشگاه و سازمان‌‌های دیگر باید عهده‌دار آن شوند و فقدان این همت و تلاش سبب شده که عوامی‌گری به شدت وسیعی در سطح مراسم اعتقادی ما نفوذ بکند که عاشورا و نیمه شعبان به نحوی از دست ما بگریزد.

ضرورت بحث آسیب‌شناسی انتظار به این دلیل است که نقطه امید و قوت ماست و نمی‌خواهیم به نقطه ضعف و چالشی برای بنیان‌هایی اعتقادی ما تبدیل بشود، فلذا اگر همه تجلیل می‌کنند، بگذارید چشمانی هم باشند با آسیب‌شناسی آن، چالش‌ها را گوشزد کنند، که موفقیت فقط تلاش در رسیدن به مقصد نیست بلکه دفع مانع هم هست، به همین دلیل این بحث برای اولین بار مطرح می‌شود. آن ۱۲ عاملی که سبب می‌شود ما بحث آسیب‌شناسی انتظار را جدی بگیریم به این شرح است:

اولین عامل: به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، شصت نفر در زندان‌ها با ادعای امام زمانی به سر می‌برند، این رقم پایینی نیست. اگر سری فیلم‌های عرفان دم خروسی که وزارت اطلاعات تهیه کرده را ببینید که چگونه بحث انتظار و مسأله مهدویت مورد سوءاستفاده برخی کیدان نامعتقد می‌افتد و بحران به وجود می‌آید ولی برای ما بسیار عجیب است که زمینه جامعه‌شناختی ما آنقدر مستعد است که شصت نفر ادعای امام زمانی می‌کنند و عملکرد آنها رواج پیدا می‌کند و بعد وزارت اطلاعات وارد می‌شود در یک محله و شهرکی شخص را دستگیر می‌کند، اگر کمی تأمل بکنیم مهم کمیت افراد نیست بلکه این روانشناختی آن اجتماعی است که می‌پذیرد و سطح خرد و معرفت آن جامعه آنقدر نیست که این مسأله را دفع کند.

دومین عامل: سه یا چهار ماه پیش در یک یا دو شهر از شهرهای ایران، بین نماز جمعه ۱۵۰ الی ۲۰۰نفر شمشیرها را از زیر قباها بیرون می‌کشند و ندای الله اکبر سر می‌دهند که سید حسنی در عراق ظهور کرده، عاشقان و منتظران به او بپیوندند! بخش مهمی از این افراد از مرزهای عراق وارد ایران شده بودند. ماهیت و ریشه قضیه برمی‌گردد به یک سارق عنوان طلبه که از عراق آمده بود و مقدمات دروس حوزوی را خوانده و موج درست کرده بود، مسأله اصلی به این مجنونین و دیوانگان برنمی‌گردد بلکه به زمینه‌ای برمی‌گردد که جامعه در نگاه اول این موج‌ها را پس نمی‌زند بلکه به نحوی می‌پذیرد.

سومین عامل: جریان اهورا یا پیروز اهورا خالقی یزدی است که قرار بود عصر جمعه مورخ ۸۳/۷/۱۰ با پنجاه هواپیما به ایران بیاید و ایران را تسخیر بکند، از پنجاه و پنج کانالی که در لس‌آنجلس و شهرهای دیگر آمریکا و اروپا وجود دارد نزدیک به ۳۵ کانال مطلق سیاسی نیستند ولی ۱۰ الی ۱۵ کانال فعالیت سیاسی دارند،‌ این کانال‌های تلویزیونی این شخص را اوج هوش و خرد یا «آی کیو» نامیده‌اند. برای اولین بار در تاریخ امنیت جمهوری اسلامی مواجه با این مسأله شدیم.

ساعاتی را که او ذکر کرده بود یعنی عصر یکشنبه مورخ ۸۳/۷/۵ از ساعت ۵ الی ۸ شب مردم بین دانشگاه تهران و میدان ونک راه بروند، این امر محقق شد. ناآرامی در چند شهر وجود داشت و بعضاً هم در یکی از شهرها یک کشته داشتیم، برای اولین بار مشخص شد که از خارج یک جریان یا موجی خفیف در داخل کشور ایجاد شد و محور اصلی اهورای مجنون مسأله ظهور امام زمان بود، یعنی انتخاب روز نیمه‌شعبان یکی از مواردی بود که به نحوی از نکات آسیب‌شناسی انتظار را به ما گوشزد می‌کند.

چهارمین مسأله: پخش شب‌نامه‌هایی به بشارت ظهور آقا بقیه الله. این شب‌نامه‌ها کلام تحریف شده‌ ابراهیم میرزایی در سطح شهر تهران است، ایشان در زمان طاغوت مربی‌ کنگ‌فوی گارد بودند و به هند و چین هم سفر کرده‌اند. با ذن و مدیتیشن و روانشناسی یونگ کامل آشنا شده و ادعای پیغمبری هم کرده است. ما وارد فضا و جایگاهی که بین جوانان دارد نمی‌شویم. در سال ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ در و دیوار تهران و محافل عمومی از بشارت با جهانیان را بر ظهور آقا بقیه الله، ابراهیم میرزایی حجت خدای بر زمین، پخش شد، امسال هم پخش این شب‌نامه‌ها را به شکل دیگر داشته‌ایم.

ادامه دارد …

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,649 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.