امروز : شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

راه های ارتباط با امام زمان(ع) (۱)

انتشار در: 19 ژوئن 2013

 راه های ارتباط با امام زمان(ع) (۱)

هفته نامه آل یاسین ـ شماره ۱۸

۱-طهارت نفس

اولین طریق عالی برای ارتباط با حضرت مهدی(ع) انجام دادن واجبات و ترک معاصی و گناهان است. ما اگر در کلاس پاکی به این مرتبه برسیم: ۱-اعضا و جوارح ما پاک از گناه شود. ۲-ذهن و افکار ما از خیالات و اوهام پاک شود.۳-قلب ما از رذایل اخلاقی پاک شود و در این سه بعدِ طهارت، پاک شویم، آنگاه است که راه به سوی امام زمان(ع) مانند اتوبان و شاهراه باز است.

در شهر دامغان سیدی بود به نام سید طاهر شاه چراغی که هم منبری بود وهم شاعر. ایشان چهل مرتبه در عالم خواب ورویا حضرت را زیارت کرده ودر قالب شعر بیان کرده است.

 زمانی پیش آمد که رابطه بین او و حضرت بریده شدو این قضیه حدود یک سال طول کشید. بعد از گذشت یک سال، حضرت را در خواب زیارت کرد. گفت: آقا جان من که سوختم، داشتم می مردم.چه شد که یکمرتبه یک سال رابطه را بریدی و قطع کردی؟

امام زمان فرمود: سید طاهر شاه چراغی، چرا هر منزلی می روی؟ چرا هر غذایی را می خوری؟ به خانه کسی رفتی که غذای او مشکل داشت. غذایش حرام بود. غذای حرام خوردی نتیجه غذای حرام جدایی بین من و تو شد. تا یک سال پاکسازی کردی، دوباره رابطه برقرار شد.

یک قاعده اخلاقی، عرفانی

علمای اخلاق از اصطلاح صادرات و واردات استفاده می کنند. می گویند:دم غروب که می خواهی محاسبه نفس کنی و ببینی چه گناه و معصیتی از تو سرزده، ببین وارداتت چه بوده؛ اگر وارداتت غذای پاک وحلال بود، بدان که صادراتت هم اعمال خوب است. اگر وارداتت حرام، شبهه ناک، غذای نجس و آلوده بود، صادراتت هم آن روز وضعش خراب است

«یا ایها الرسل کلو مِن الطیبات واعملو صالحا»(۱): ای انبیا! غذای پاک و حلال بخورید و اعمال شایسته انجام بدهید.

این دو جمله چه تناسبی به هم دارند؟ یعنی هر که      می خواهد نماز زیبا، عبادت خالص انجام دهد، در خوردن غذا مواظب باشد؛ ببیند چه غذایی        می خورد. هر غذایی را حق ندارد بخورد؛ «فلینظر الإنسان الی طعامه»(۲)؛ این آیه دو معنا دارد: معنای اول: خدای منان یک تیر و دونشان کرده است. می فرماید: بشر نیاز به غذا دارد هم غذای جسمی و هم غذای فکری و قلبی. انسان باید بیندیشد و بنگرد به غذایش: آیا حلال است، یا نه. آیا پاک است یا نجس و آلوده. باید به غذایش نگاه کند و هر غذایی را وارد بدن نکند.

معنای دوم:«فلینظر الإنسان الی عمله ممن یأخذه»(۳). امام صادق (ع) فرمود: انسان به غذای فکری و به غذای روحی و قلبیش هم باید نگاه کند؛ علمت را از کجا می گیری؟ علمت را از چه کتابی می گیری؟ آیا از قرآن، از احادیث و روایات، از   نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می گیری یا به دنبال هر کتاب و نویسنده ای، هر قلم مسموم و آلوده ای حرکت می کنی.

پس انسان باید به غذای فکری وروحی اش نیز نگاه کند.

۲- ایثار و از خودگذشتگی

دومین راه برای رسیدن به محضر مبارک ونورانی آقا امام زمان(عج) ایثار است یعنی انسان یکسری خواهش های نفسانی ومحبتهای مجازی به دنیا دارد که اگر موفق شد و از شهوت، غضب و از دنیا گذشت و عبور کرد، به برکت ایثار و از خود گذشتگی وپا روی نفس اماره گذاشتن، به خدا، به امام زمان(ع) و به حقایق ومعارف می رسد. شرط اساسی ایثار واز خودگذشتگی است.

نزدیکی راه خدا

جمله اول: امام معصوم ما در دعا ومناجاتش عرضه می دارد:« وأن الراحل إلیک قریب المسافه»(۴): خدایا راه کوچ کننده به سوی تو نزدیک است. آری «با کریمان کارها دشوار نیست» آشتی کردن، حرف زدن و نزدیک شدن به کریم خیلی آسان است

به آقا امام سجاد(ع) عرضه داشتند: آقا! حسن بصری رئیس درویش ها و صوفیه حرفهای عجیب وغریبی می زند. حضرت فرمود: حسن بصری چه می گوید؟ عرضه داشتند: یابن رسول ا…! حسن بصری می گوید: «العجب ممن نجی کیف نجی»: همه تحیرها و تعجب ها و شگفتی ها در این است که یک انسان چه طور نجات پیدا می کند و اهل بهشت می شود؟ چگونه انسان راه را پیدا می کند؟

امام سجاد(ع) فرمود: حسن بصری اشتباه گفته است. این طور نیست. من می گویم:«العجب ممن هلک کیف هلک مع سعه رحمه ا…»(۵):همه تعجب و تحیر اینجاست که با گستردگی رحمت و مهربانی خدا باز هم انسان اهل جهنم شود. اگر جهنمی دیدی تعجب کن نه بهشتی.

خدایی که می گوید: من نیت گناه را نمی نویسم. خدایی که می گوید: اگر گناه کردی هفت ساعت به تو مهلت می دهم.وبعد از هفت ساعت می نویسم اگر توبه کردی می گویم ننویسید. باز هر وقت توبه کنی پاک می کنم . اما اگر برای ثواب نیت کنی می نویسم. اگر انجام دادی بلافاصله حداقل ده برابر می نویسم. راستی با این وجود راه رفتن به سوی این خدا مشکل است؟ (۶)

یک قدم تا به خدا

از عارفی سوال کردند از اینجا تا خدا چه مقدار راه است؟ فرمود: یک قدم. تعجب کردند. گفتند: یک قدم؟! فرمود: بله. پا بگذار روی خودت. مگر غیر از این است که خدای منان همین یک قدم را به موسی بن عمران، کلیم ا… فرمود:«یابن عمران دع نفسک وتعال»؛ موسی می خواهی پیش من بیایی؟ نفس را بگذار، انانیت و منیت را بگذار و بیا. راه یک قدم است، خودت را بگذار وحرکت کن.

هر کس می خواهد با امام زمان آشنا شود وبا او رابطه برقرار کند باید از نفس وخواهشهای نفسانی بگذرد.

پی نوشت:

۱-سوره مؤمنون،آیه۵۱

۲-سوره عبس،آیه۲۴

۳-بحار الأنوار، ج۲،ص۹۶

۴-مفاتیح الجنان،دعای ابوحمزه ثمالی

۵-بحار النوار ،ج۷۵،ص۱۵۳

۶-سفینه البحار،ج۱

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,721 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.