امروز : دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین مطالب ارسالی سایت

حدیث و شرح حدیث

انتشار در: 11 می 2013

حدیث و شرح حدیث

هفته نامه آل یاسین ـ شماره دوم

« انی لَاَمان لاهلِ الارضِ کَما انَ النجوم امان لاهلِ السَماءِ» (۱)

همانا من امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم، همانگونه که ستاره ها، سبب ایمنی اهل آسمانند.

امام زمان (عج)

شرح:

این کلام قسمتی از جواب هایی است که امام زمان (ع) در پاسخ به نامه ی اسحاق بن یعقوب فرموده است. اسحاق در این نامه از علت غیبت سوال می کند.

حضرت بعد از جواب و بیان علت غیبت، به این نکته اشاره دارد که وجود امام در غیبت بی فایده و اثر نیست؛ از فواید امام این است که وجود او سبب ایمنی برای اهل زمین است؛ همانگونه که ستارگان آسمان مایه ایمنی برای اهل آسمانند. در روایات صحیح دیگری نیز به همین مضمون اشاره شده است. در آن روایات آمده است: اگر حجت در زمین نباشد، زمین و اهل آن دگرگون و مضطرب خواهند شد.

در تشبیه امان بودن امام زمان (ع) برای اهل زمین، به امان بودن ستارگان برای اهل آسمان وجوه تشابهی نهفته است که به دو مورد از آنها اشاره می کنیم:

۱ـ همانگونه که از جهت تکوینی، وجود ستارگان و کیفیت وضع آنها موجب امان و آرامش کرات و سیارات و کهکشانهاست، وجود امام زمان (ع) نسبت به موجودات زمین نیز چنین است.

۲ـ همانگونه که به سبب ستارگان، شیاطین از آسمان ها رانده شدند و امان و آرامش برای اهالی آسمان ها، از جمله ملائکه فراهم شد، وجود امام زمان (ع) نیز تکویناً و تشریعاً سبب طرد شیاطین از اهل زمین، خصوصاً انسان ها خواهد بود.

پی نوشت:

۱ـ کمال الدین، ج ۲، ص ۴۸۵، ح ۱۰ ـ الغیبه، شیخ طوسی، ص ۲۹۲، ح ۲۴۷ـ احتجاج، ج ۲ ، ص ۲۸۴ ـ اعلام الوری، ج ۲، ص ۲۷۲ ـ کشف الغمه، ج ۳، ص ۳۴۰ ـ الخرائج و الجرائح ، ج ۲، ص ۱۱۱۵  ـ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۱، ح ۱۰

 

** بر چهره دلربای مهدی (عج) صلوات **

جهت دانلود فایل اینجا کلیک نمایید
تعداد مشاهده : 1,565 بازدید
نويسنده : HamidReza
نظرات : بدون ديدگاه

دیدگاه های کاربران

بدون دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.